Du bör kunna göra en god potatisgratäng

Varför det är viktigt: Kolhydrater och fett är gott. Jättegott faktiskt.

Därför misslyckades jag: Jag ville addera olika kryddor eller buljong eller att testa sådant som att förkoka potatisen i mjölk. Allting, tänkte jag, som adderar smak borde göra rätten bättre. Det stämmer inte. En potatisgratäng är godare ju enklare den är.

Hur det kan bli bättre: Var noggrann med osten, av två skäl. Dels måste osten på toppen få en ganska hård yta – men det är också ett skört moment, för osten får inte bli sönderbränd. Dels spelar ostsorten stor roll. Jag använder oftast en lagrad prästost, men testa gärna olika sorter och märk vilken skillnad det blir om du gör en potatisgratäng med, säg, Gruyère eller Comté snarare än med Manchego eller Pecorino.


POTATISGRATÄNG
6 medelstora mjöliga potatisar
2 klyftor vitlök
4 dl riven prästost
2 dl vispgrädde
En klick smör
Salt och svartpeppar

Dela en av vitlöksklyftorna och gnugga ena halvan mot botten och sidorna på ugnsformen (jag använder en ugnsform som är 26×17 cm, och 5 cm hög). Ta en klick smör och smeta ut på botten.

Finhacka vitlöken. Skala potatisen och skär den i några millimeter tjocka skivor. Gör ett lager som täcker botten av ugnsformen med hälften av potatisen och salta rikligt. Addera peppar, all vitlök och hälften av osten. Lägg resten av potatisen i ett nytt lager, salta igen, täck med det sista av osten och höll över grädden.

Låt gå i mitten av ugnen på 200 grader i 30-40 minuter, eller tills potatisen är mjuk när du kör en sticka i gratängen, och osten fått en hård men inte sönderbränd yta. Låt vila utanför ugnen i fem minuter innan servering.